Ga verder naar de inhoud

De financiële organisatie van het kantoor blijft een men­sen­or­ga­ni­sa­tie

vrijdag 17 maart 2023

Als advocaat bent u verplicht om al uw financiële verrichtingen nauwkeurig bij te houden. Dat weet u wel maar weet u ook wat die financiële verantwoordelijkheid precies inhoudt?

Beluister onze podcast

U vindt over financiële organisatie al heel wat over in onze leidraad voor een kwalitatieve praktijk maar sommige aspecten vragen nog wel wat extra uitleg. Die krijgt u in deze nieuwe aflevering van onze podcast Ten Gronde met mr. Nadia Van Baelen en mr. Tom Peeters, die allebei lid zijn van de OVB-commissie rond kwaliteitszorg.

Ik herinner cliënten tijdens een telefoongesprek nog altijd eens aan onze afspraken over mijn uurtarief en ik geef daarbij nog eens mee dat ik registreer hoe lang het gesprek duurt en dat ik dat ook aanreken zodat ze weten dat dat telefoongesprek hen dus ook geld kost.
— mr. Nadia Van Baelen

Credits

  • Gasten: mr. Nadia Van Baelen en mr. Tom Peeters
  • Presentatie: OVB-woordvoerder Sofie Demeyer
  • Montage: Sarah Roggeman
  • Eindredactie: Nina Van Cauwenberge
Overleg

Leidraad voor een kwalitatieve praktijk

Kwaliteitsmanagement en klantentevredenheid zijn belangrijk voor de advocaat en de rechtzoekende. Daarom stelden we voor u kwaliteitsnormen en aanbevelingen voor uw kantoororganisatie op. Zo kunt u de kwaliteit van uw dienstverlening toetsen aan de normen en waar nodig optimaliseren.

Meer lezen
Kantoororganisatie

Peer review

Een peer review is een collegiale toetsing waarbij een advocaat als auditor oordeelt of uw kantoor aan de kwaliteitseisen voldoet. Zo gaat u op een grondige manier na of uw kantoor op de juiste manier werkt en of u uw dienstverlening kunt optimaliseren. U krijgt een gedetailleerd en strikt vertrouwelijk rapport met eventuele verbeterpunten.

Meer lezen

Ook interessant

Kantoororganisatie Digitalisering
woensdag 03 april 2024

Wat weet u over de elektronische handtekening?

We merken dat er bij advocaten vooral vragen rijzen over elektronische handtekeningen. De wetgeving is bijzonder complex en vindt u terug in de eIDAS-verordening en de Wet van 21 juli 2016 tot uitvoering en aanvulling daarvan. Hier leest u alvast de basisinformatie.

Meer lezen
Geld & factuur
Kantoororganisatie Digitalisering
woensdag 03 april 2024

E-facturatie, bent u klaar?

Recent is de Wet van 6 februari 2024 tot wijziging van het btw-wetboek en het WIB 1992 wat de invoering van de verplichting tot elektronische facturering betreft goedgekeurd. Concreet heeft deze wet als gevolg dat voor alle transacties tussen Belgische btw-plichtige ondernemingen vanaf 2026 verplicht een elektronische factuur zal moeten opgesteld worden. Ook advocaten zullen dus verplicht een elektronische factuur moeten opstellen wanneer zij b2b factureren.

Meer lezen