DBRC heeft nu ook digitaal loket
De Dienst van de Vlaamse Bestuursrechtscolleges (DBRC) zet vandaag een belangrijke, volgende stap in zijn digitalisering door het beschikbaar maken van een digitaal loket.
Digitaal loket
Procespartijen, burgers, advocaten, overheden, … kunnen vanaf vandaag documenten digitaal bezorgen aan de DBRC in een beveiligde omgeving. Dat kan voor alle lopende en toekomstige procedures bij de drie rechtscolleges onder de koepel van de DBRC: de Raad voor Vergunningsbetwistingen, het Handhavingscollege en de Raad voor Verkiezingsbetwistingen.
Het gebruik van het digitaal loket is vrijwillig en kosteloos. Procespartijen kunnen er nog steeds voor kiezen om documenten te bezorgen via een aangetekende brief of door neerlegging op de griffie.
De griffie van de DBRC verstuurt in deze fase nog alle kennisgevingen via een aangetekende brief.
Digitaliseringsproject
Deze versie van het digitaal loket is slechts één stap in een ruimer digitaliseringsproject. De DBRC heeft de voorbije jaren geïnvesteerd in de interne digitalisering, alsook in de voorbereiding van een uitgebreide, externe digitalisering.
De DBRC blijft het komende jaar, in samenwerking met een externe partner, verder werken aan de digitalisering van alle aspecten van de procedures bij de betrokken rechtscolleges.
Meer informatie
Alle relevante informatie over het digitaal loket (waaronder de regelgeving, een handleiding, belangrijke mededelingen, …), en ook een rechtstreekse link naar het loket, vindt u terug op www.dbrc.be/loket.
Ook interessant
Nieuwe richtlijn UDN-vorderingen bij Raad van State tijdens wachtdienst
Vanaf 15 oktober 2025 geldt een nieuwe richtlijn voor het indienen van UDN-vorderingen bij de Raad van State buiten de openingsuren van de griffie. Ze komt in de plaats van de huidige richtlijn van 16 juni 2015.
Raad van State organiseert opnieuw infosessie over zijn vernieuwde elektronische platform
De Raad van State organiseert op donderdag 22 mei 2025 om 14u00 opnieuw een online infosessie voor advocaten en hun medewerkers over de nieuwe versie van e-ProAdmin, het elektronisch platform voor procedures bij de afdeling Bestuursrechtspraak.