Ga verder naar de inhoud

Pri­va­cy­ver­kla­ring in het kader van DP-A Access

Uw privacy is belangrijk voor ons.

Alle persoonsgegevens die wij van u ontvangen met het oog op:

  • Digitale toegangscontrole van toegang tot de eigen platformen van OVB en OBFG, alsook de netwerken en systemen van de DP-A en externe platformen en systemen waar de OVB/OBFG een integratie mee hebben,
  • De bevestiging van de hoedanigheid van advocaat of gemachtigde,
  • De uitgifte en het beheer van de advocatenkaart, en
  • Het beheer van eventuele geschillen inzake deze verwerkingen,

worden verwerkt in overeenstemming met de toepasselijke regelgeving inzake gegevensbescherming in het bijzonder de Algemene Verordening Gegevensbescherming 2016/679 van 27 april 2016 (“AVG”), evenals deze privacyverklaring.

Deze privacyverklaring bezorgt u meer informatie over welke persoonsgegevens we verwerken voor deze doeleinden, waarom we ze verwerken, hoe we deze verkrijgen, hoe lang we deze bijhouden en met wie we ze delen.

Let wel, individuele toegangs- en gebruiksrechten worden telkens bepaald door de regels die van toepassing zijn op de applicaties of informatiebronnen die gebruik maken van de hoger voormelde diensten. Deze kunnen over een eigen privacyverklaring beschikken. We raden u aan om ook deze afzonderlijke privacy-verklaringen te raadplegen binnen de desbetreffende applicaties of bronnen.

  1. IDENTITEIT EN CONTACTGEGEVENS
  2. PERSOONSGEGEVENS - DOELEINDEN - RECHTSGROND
    1. Digitale toegangscontrole
    2. De bevestiging van de hoedanigheid van advocaat of gemachtigde
    3. Uitgifte en beheer van de advocatenkaart
    4. Geschillenbeheer
  3. HOE LANG BEWAREN WIJ UW GEGEVENS?
  4. HOE VERZAMELEN WIJ UW PERSOONSGEGEVENS?
  5. MET WIE DELEN WIJ UW GEGEVENS?
  6. BEVEILIGING
  7. RECHTEN
  8.  TOEPASSELIJK RECHT EN UPDATES

IDENTITEIT EN CON­TACT­GE­GE­VENS

De gezamenlijke verantwoordelijken voor de verwerking van uw persoonsgegevens zijn de volgende juridische entiteiten (samen “de Ordes”):

De technische organisatie van de uitgifte van de advocatenkaart, alsook het uitvoeren van de technische diensten ter identificatie, authenticatie en hoedanigheidsverificatie via online applicaties zijn taken die worden uitgevoerd door DP-A CV, een samenwerkingsverband tussen OVB en OBFG en de lokale Ordes van advocaten die er lid van zijn. DP-A treedt hierbij op als verwerker van de persoonsgegevens.

De gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken zijn gelast om alle vragen, verzoeken en klachten te behandelen met betrekking tot de verwerking van uw persoonsgegevens in het kader van DP-A Access . In geval u vragen heeft over de verwerking van uw persoonsgegevens, bijv. over de onderlinge taakverdeling tussen de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken, kan u steeds contact opnemen met iedere gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijke.

De contactgegevens van de OVB kan u hieronder terugvinden:

  • via telefoon: +32 3 337 54 70
  • via post naar het bovenstaande adres, met vermelding “Privacy”

De OVB heeft ingevolge de AVG een Functionaris voor Gegevensbescherming of Data Protection Officer aangeduid. De functionaris voor gegevensbescherming kan via dpo@ordevanvlaamsebalies.be gecontacteerd worden.

De contactgegevens van de andere gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken, staan gelinkt in bovenstaand overzicht.

PER­SOONS­GE­GE­VENS - DOELEINDEN - RECHTSGROND

Digitale toegangscontrole

De volgende gegevens worden rechtstreeks of onrechtstreeks verwerkt (a) voor de gebruikers niet-advocaten, verwerkt door het uitlezen van hun identiteitsdocument (eID, ITSME of ander authenticatiemiddel ter beschikking gesteld door de FAS) en (b) voor de gebruikers-advocaten, verwerkt vanuit de elektronische lijsten zoals bepaald in art. 434/1 Ger. W., die gelden als authentieke bron voor advocatengegevens, na mededeling van de ITSME user code of FAS token (zie hieronder):

  • Identificatiegegevens
    • Naam en voornaam
    • Unieke advocaten-ID (UU-ID) (beperkt tot de advocaten)
    • Rijksregisternummer of BIS-nummer (rechtstreeks van de gebruiker en daarnaast ook onrechtstreeks bij de uitvoering van de identificatie en authenticatiedienst via de “Federal Authentication Service” (FAS) van FOD BOSA ). Dit laatste veronderstelt de mededeling door deze derden van het unieke gebruikersattribuut (de zogeheten “ITSME user code” en/of de “FAS Token”).
    • E-mailadres
  • Persoonlijke kenmerken
    • Nationaliteit
    • Geslacht
    • Taal (zoals gedefinieerd door de gebruiker in zijn of haar profiel, wat dan als standaard taal wordt gebruikt voor de websites en de berichten)
  • Professionele gegevens
    • Kantoorgegevens, m.i.v. het ondernemingsnummer van het kantoor
    • Rol binnen de organisatie (voor de configuratie van de gedefinieerde rollen, bv. advocaat, gemachtigde van de advocaat etc.)
    • Balie van de lokale Orde waar de betrokkene mee verbonden is (beperkt tot de advocaten).

Daarnaast verwerken de Ordes bij de uitvoering van de digitale toegangscontrole, ook de volgende gegevens die gegenereerd worden door het gebruik van de dienst:

  • Authenticatiegegevens bij de verschillende applicaties die er gebruik van maken, aan de hand van audit trails (log files en andere technische hulpmiddelen zoals authenticatie claims, cookies, IP-adres van de betrokkene)
  • Beveiligingsmiddelen zoals, in voorkomende geval, gehasht wachtwoord, beveiligingsvragen, wachtwoordgeschiedenis, handtekeningcertificaten, ....

De Ordes verwerken de persoonsgegevens in het kader van digitale toegangscontrole

Doeleinde

Elektronische identificatie en authenticatie van de gebruikers en desgevallend, hoedanigheidsverificatie (advocaten, hun gemachtigden, personeel van de Ordes en andere gebruikers) van de eigen platforms van OVB en OBFG, alsook de netwerken en systemen van de DP-A en externe platforms en systemen waar de OVB/OBFG een integratie mee hebben.

De hoedanigheidsverificatie houdt in dat nagekeken wordt in de elektronische lijsten of u bij de Ordes bekend staat als een actieve advocaat of, desgevallend, als actieve gemandateerde van de actieve advocaat.

De logs worden bijgehouden voor kwaliteits- , beveiligings, support- en bewijsdoeleinden.

Rechtmatigheid van de verwerking

Voor de gebruikersgroep advocaten en advocaten - stagiairs:

De rechtsgrondslag voor de verwerking van persoonsgegevens ten aanzien van advocaten en advocaat-stagiairs is onze taak van algemeen belang om de personen die het beroep van advocaat uitoefenen, te identificeren voor toegang tot applicaties en systemen (art. 6.1 e) AVG) die voortvloeit uit het Gerechtelijk Wetboek (art. 495 en 434/1 Ger. W.).

Voor zover de verwerking verder gaat dan onze taak van algemeen belang, is de verwerking gebaseerd op de uitvoering van de overeenkomst die de OVB/OBFG hebben met de gebruikers (art. 6.1.b AVG) (zie hieronder).

Voor alle gebruikers:

De rechtsgrondslag voor de verwerking van persoonsgegevens ten aanzien van gebruikers is de uitvoering van de overeenkomst die de OVB/OBFG hebben met de gebruikers (art. 6.1.b AVG) voor het verlenen van toegang tot de verschillende applicaties en systemen (art. 6.1.b AVG)

We verwerken de gegevens van alle gebruikers die onze diensten gebruiken, ook niet-advocaten. Deze verwerking is noodzakelijk voor het nakomen van onze contractuele verplichtingen.

De voorwaarden van deze verwerkingen zijn beschikbaar in de gebruikersvoorwaarden, gesloten tussen de OVB/OBFG en die gebruikers en dienen onderschreven te worden vóór de eerste uitvoering ervan.

De bevestiging van de hoedanigheid van advocaat of gemachtigde

De volgende gegevens worden van de gebruikers-advocaten (en hun gemachtigden), rechtstreeks of onrechtstreeks verwerkt vanuit de elektronische lijsten zoals bepaald in art. 434/1 Ger. W., die gelden als authentieke bron voor advocatengegevens:

  • Identificatiegegevens
    • Unieke advocaten-ID (UU-ID) (beperkt tot de advocaten)
    • Naam en voornaam
    • Rijksregisternummer of BIS-nummer (rechtstreeks van de gebruiker en daarnaast ook onrechtstreeks bij de uitvoering van de identificatie en authenticatie van FOD BOSA), alsook de ITSME user code en/of FAS token (onrechtstreeks via FOD BOSA)
    • E-mailadres (voor uitvoering van de dienst)
  • Persoonlijke kenmerken
    • Nationaliteit
    • Geslacht
    • Taal (zoals gedefinieerd door de gebruiker in zijn of haar profiel, wat dan als standaard taal wordt gebruikt voor de websites en de berichten)
  • Professionele gegevens
    • Kantoorgegevens (desgevallend, rechtstreeks van de betrokkene)
    • Rol binnen het kantoor (voor de configuratie van de gedefinieerde rollen)
    • Balie van de lokale Orde waar de betrokkene mee verbonden is (beperkt tot de advocaten).

Daarnaast verwerken de Ordes bij de uitvoering van de hoedanigheidsverificatie, ook de volgende gegevens die gegenereerd worden door het gebruik van de dienst:

  • Hoedanigheidsverificaties aan de hand van technische hulpmiddelen (elektronische handtekeningen enerzijds, handtekeningcertificaten (zie het product DP-A Sign) en beveiligde assertions, cookies, IP-adres van de betrokkene, …).

De Ordes verwerken de persoonsgegevens in het kader van het hoedanigheidsverificaties

Doeleinde

In de meeste gevallen gebeurt de hoedanigheidsverificatie van de advocaat samen met de identificatie en authenticatie (zie hoger, digitale toegangscontrole).

Echter, in sommige gevallen voert de externe partij zelf de identificatie en authenticatie uit en vraagt deze externe partij aan de OVB/OBFG als beheerder van de authentieke bron van de elektronische lijsten van advocatengegevens, de bevestiging van hoedanigheid van de advocaat, door middel van de daartoe voorziene technische middelen.

De hoedanigheidsverificatie houdt in dat nagekeken wordt in de elektronische lijsten of u bij de Ordes bekend staat als een actieve advocaat of, desgevallend, als actieve gemandateerde van de actieve advocaat.

De logs worden telkens bijgehouden voor kwaliteits- , beveiligings-, support en bewijsdoeleinden.

Rechtmatigheid van de verwerking

Voor de gebruikers advocaten en advocaten - stagiairs:

De rechtsgrondslag voor de verwerking van persoonsgegevens ten aanzien van advocaten en advocaat-stagiairs is onze taak van algemeen belang om de personen die het beroep van advocaat uitoefenen, te identificeren voor toegang tot de Platformen voor Advocaten (art. 6.1 e) AVG) die voortvloeit uit het Gerechtelijk Wetboek (art. 495 en 434/1 Ger. W.).

Voor zover de verwerking verder gaat dan onze taak van algemeen belang, is de verwerking gebaseerd op de uitvoering van de overeenkomst die de OVB/OBFG hebben met de gebruikers (art. 6.1.b AVG) (zie hieronder).

Voor alle gebruikers:

De rechtsgrondslag voor de verwerking van persoonsgegevens ten aanzien van gebruikers is de uitvoering van de overeenkomst die de OVB/OBFG hebben met de gebruikers voor het verlenen van de toegang tot applicaties en systemen (art. 6.1.b AVG)

We verwerken ook de gegevens van alle gebruikers die onze diensten gebruiken, ook niet-advocaten (bv. wanneer deze optreden als gemandateerde van een advocaat). Deze verwerking is noodzakelijk voor het nakomen van onze contractuele verplichtingen.

De voorwaarden van deze verwerkingen zijn beschikbaar in de gebruikersvoorwaarden die gesloten zijn tussen de OVB/OBFG en deze gebruikers en dienen onderschreven te worden vóór de eerste uitvoering ervan.

Uitgifte en beheer van de advocatenkaart

De volgende gegevens worden rechtstreeks van de advocaat bekomen, vanuit de elektronische lijsten zoals bepaald in art. 434/1 Ger. W., die gelden als authentieke bron voor advocatengegevens:

  • Identificatiegegevens:
    • Unieke advocaten-identificatiecode (UU-ID)
    • Naam en voornaam
    • Rijksregisternummer / Bis-nummer
    • Adres naar waar de kaart moet verzonden worden
    • E-mailadres (ter bevestiging van de status van de aanvraag)
  • Persoonlijke kenmerken
    • Nationaliteit
    • Geslacht
    • Taal (zoals gedefinieerd door de gebruiker in zijn of haar profiel, wat dan als standaard taal wordt gebruikt voor de websites en de berichten)
  • Facturatiegegevens (in voorkomende geval, indien de kaart betalend is)
    • Adres, KBO-nr., BTW-nr.
  • Professionele gegevens:
    • Hoedanigheid binnen het kantoor
    • Balie van de lokale Orde waar de betrokkene mee verbonden is.

De Unieke advocaten-identificatiecode wordt uitgelezen uit de elektronische lijsten van advocaten die hun beroep vanuit België uitoefenen om te worden afgedrukt op de advocatenkaart en bijhorende communicatie.

Rijksregisternummer wordt uitgelezen uit de eID of ITSME om een identiteitscontrole te doen bij aanvraag van de kaart en om een controle te doen van de elektronische lijsten van advocaten die hun beroep vanuit België uitoefenen.

Na identiteits- en hoedanigheidscontrole wordt de foto van de aanvrager uitgelezen uit de eID of ITSME om door DP-A te worden voorzien van een watermerk, om met watermerk te worden gedrukt op de advocatenkaart en om met watermerk te worden bewaard voor kwaliteits- en identiteitscontrole. Deze wordt uitsluitend verwerkt voor deze doeleinden.

Deze foto is ook zichtbaar in uw profiel op privaat luik en daar kan u een aanvraag indienen om deze desgevallend te laten wijzigen door een andere foto (zie lager, recht op bezwaar).

De naam, voornaam, geslacht, nationaliteit en hoofdtaal van de advocaat, zoals aangegeven door de advocaat in zijn of haar profiel, om op te nemen in de advocatenkaart en de bijhorende communicatie en om deze in de hoofdtaal op te stellen.

Facturatiegegevens van de advocaat, zoals aangegeven door de advocaat in zijn profiel bij OVB/OBFG, om eventuele facturatie te doen;

E-mailadres van de advocaat, in zijn of haar profiel bij OVB/OBFG, om notificaties te sturen aan de advocaat over de status van de aanvraag en de kaart.

Daarnaast verwerken de Ordes, door de uitgifte van uw advocatenkaart, vervolgens ook de volgende gegevens die gegenereerd worden via de aanvraag van de kaart:

  • Kaartnummer van de advocatenkaart;
  • Validiteitsdatum van de advocatenkaart.

De aanvraag zelf wordt gelogd en deze log files worden bijgehouden.

De Ordes verwerken de persoonsgegevens in het kader van de uitgifte en het beheer van de advocatenkaart

Doeleinde

Ter bevestiging van de identiteit en hoedanigheid van de advocaat bij de fysieke toegang tot gebouwen of locaties die beveiligd zijn door middel van verificatie via de advocatenkaart. De logs worden bijgehouden voor kwaliteits-, beveiligings-, support en bewijsdoeleinden.

Rechtmatigheid van de verwerking

De rechtsgrondslag voor de verwerking van persoonsgegevens ten aanzien van advocaten en advocaat-stagiairs is onze taak van algemeen belang om de personen die het beroep van advocaat uitoefenen, te identificeren met het oog op de uitgifte en het beheer van de advocatenkaart (art. 6.1 e) AVG) die voortvloeit uit het Gerechtelijk Wetboek (art. 495 en 434/1 Ger. W.).

Geschillenbeheer

Met het oog op het beheer van eventuele geschillen met de gebruikers, verwerken wij mogelijks uw persoonlijke identificatiegegevens (naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer) en enige andere gegevens die relevant zijn voor het beheer van een (mogelijk) geschil. We verkrijgen deze persoonsgegevens hetzij rechtstreeks van u hetzij onrechtstreeks van de aangeduide derde partijen.

De Ordes verwerken de persoonsgegevens in het kader van het geschillenbeheer

Doeleinde

De verwerking van deze persoonsgegevens laat ons toe om onze voormelde legitieme belangen te verdedigen in alle vormen van geschillenbeslechting en de administratie daarvan te bezorgen.

Hiervoor worden de voormelde logs ook zo nodig verwerkt (zie hoger, bewijsdoeleinden).

Rechtmatigheid van de verwerking

Voor geschillenbeheer is het in ons rechtmatig belang om, indien nodig, de voormelde persoonsgegevens te verwerken om tegemoet te komen aan hun legitieme belangen of die van derden.

Dit kan bijvoorbeeld betrekking hebben op toegangscontroles, interne controles en audits die worden uitgevoerd om de veiligheid en continuïteit van de systemen en projecten te waarborgen dan wel om een mogelijke juridische actie in te leiden, uit te voeren of te ondersteunen.

HOE LANG BEWAREN WIJ UW GEGEVENS?

We hanteren de volgende bewaartermijnen:

Digitale identiteitscontrole en hoedanigheidsverificatie

Zodra een gebruiker wordt verwijderd, worden zijn/haar persoonsgegevens verwijderd, met uitzondering van audit- en loggegevens.

Let wel: de verwijdering van persoonsgegevens gebeurt enkel in de DP-A Access systemen en applicaties die gebruikt worden voor de verwerkingen van Digitale Toegangscontrole, Hoedanigheidsverificatie.

In uitvoering van art. 434/1 Ger. W. moeten de persoonsgegevens van de advocaten die opgenomen zijn in de elektronische lijsten, gedurende dertig jaar bewaard blijven, te rekenen vanaf de dag waarop de advocaat of stagiair geschrapt wordt van het tableau of de elektronische lijst. Voor meer informatie, wordt verwezen naar de privacyverklaring advocaten, zoals beschikbaar op de website van de OVB.

De gegevens die verwerkt worden in uitvoering van de overeenkomst met de gebruiker, zullen worden bewaard voor de hele duur van de contractuele relatie, en vervolgens zolang de wet het de Ordes verplicht opdat zij tegemoet kunnen komen aan hun wettelijke verplichtingen, onder meer wettelijke rechtsbesluiten, fiscaal en boekhoudkundig, met inbegrip van baliereglementering, belastingen en boekhoudkundige verplichtingen. Hiervoor wordt verwezen naar de privacyverklaringen van de lokale Ordes, zoals beschikbaar via hun websites.

Uitgifte en beheer van de advocatenkaart

De kaartgegevens worden in de DP-A Access systemen bewaard zolang de advocatenkaart geldig is. Van zodra de kaart niet meer geldig is (geldigheidsduurtijd verstreken of niet langer actief om een andere reden), worden enkel nog de audit- en loggegevens van de kaart bijgehouden.

Let wel: In uitvoering van art. 434/1 Ger. W. moeten de persoonsgegevens van de advocaten die opgenomen zijn in de elektronische lijsten, gedurende dertig jaar bewaard blijven, te rekenen vanaf de dag waarop de advocaat of stagiair geschrapt wordt van het tableau of de elektronische lijst.

Bij de sub-verwerker die door onze verwerker DP-A gebruikt wordt voor de aanmaak van de advocatenkaart, worden de gegevens gedurende 180 dagen bewaard voor de uitgifte van de fysieke advocatenkaart en worden vervolgens van die systemen verwijderd.

De logs (logging gegevens en audit trails ) worden gedurende 10 jaar bewaard

Geschillenbeheer

De gegevens bijgehouden tot 5 jaar na het verstrijken van de laatste termijn tot hogere voorziening (langer indien noodzakelijk, bijvoorbeeld om te voldoen aan wettelijke verplichtingen).

HOE VERZAMELEN WIJ UW PER­SOONS­GE­GE­VENS?

Wij verzamelen uw gegevens via verschillende kanalen:

  • op uw initiatief, wanneer u zich identificeert bij onze diensten als gemachtigd gebruiker;
  • wanneer u geïdentificeerd wordt bij onze diensten in het kader van het indienen van een klacht of enige verzoek dat betrekking heeft op onze diensten; of
  • via onze dienstverstrekkers, als onderdeel van de verwerkingen “Digitale toegangscontrole”, “Bevestiging van de hoedanigheid van advocaat” of “Uitgifte en het beheer van de advocatenkaart”.
  • wanneer u zich identificeert met onze diensten als een contactpersoon in het kader van de uitvoering van een overeenkomst met u.

MET WIE DELEN WIJ UW GEGEVENS?

We kunnen bepaalde gegevens delen met medecontractanten, gekwalificeerd als "onderaannemers" in de zin van de wetgeving inzake gegevensbescherming, voor zover dit strikt noodzakelijk is voor de werking van de applicaties of (al dan niet geautomatiseerde) beheersystemen waaraan wij aangesloten zijn. De lijst van onderaannemers, hun activiteiten, het nagestreefde doel en, in voorkomend geval, het land waarin de gegevens worden verwerkt en gehost, zijn op verzoek beschikbaar.

Bovendien zijn de hierboven voormelde gegevens toegankelijk voor leden van onze teams of elke technische adviseur, zij het op de meest strikte manier noodzakelijk voor de uitvoering van onze verplichtingen.

Wij kunnen uw gegevens ook doorgeven:

  • Aan derden, afzonderlijke verantwoordelijken voor de verwerking die een gegevensuitwisseling aanvragen met de OVB/OBFG voor identificatie- doeleinden en/of hoedanigheidsverificatie. Deze derden handelen als afzonderlijke verwerkingsverantwoordelijken en de OVB/OBFG sluit wanneer dit noodzakelijk is met deze derden een protocol of gegevensuitwisselingsovereenkomst af.
  • Aan autoriteiten of entiteiten aan wie wij verplicht zijn de gegevens over te maken op basis van de wet, decreet of enige andere regelgeving.
  • Aan de rechterlijke- en administratieve autoriteiten of rechtsuitvoerders strikt beperkt tot de context van geschillenbeheer.

BEVEILIGING

We hebben passende technische en organisatorische maatregelen geïmplementeerd om de vertrouwelijkheid van uw persoonsgegevens te waarborgen en uw gegevens te beschermen tegen onopzettelijke of onwettige vernietiging, verlies, wijziging, ongeautoriseerde openbaarmaking of toegang. Deze maatregelen omvatten (maar zijn niet beperkt tot) versleutelingstechnieken, controle op de fysieke en computertoegang, geheimhoudingsverplichtingen, enz.

Voor de verwerking “Uitgifte en Beheer van de advocatenkaart”, zal tijdens het registratieproces op uw eID-foto een watermerk worden gedrukt teneinde een visuele identiteitscontrole door derden mogelijk te maken.

Wij hebben de nodige contractuele afspraken gemaakt met de derde partijen met wie wij samenwerken en geven uw persoonsgegevens niet door buiten de Europese Economische Ruimte zonder de garantie dat uw gegevens daar ook een evenwaardig beschermingsniveau genieten.

RECHTEN

Wij respecteren alle rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens waarop u volgens de toepasselijke wetgeving recht hebt.

U kan ons bijgevolg steeds contacteren voor de uitoefening van de volgende rechten:

  • een verzoek om inzage en rectificatie van persoonsgegevens: u bent mogelijks gerechtigd om ons een kopie te vragen van uw informatie, om deze te evalueren en/of te verbeteren. Indien u informatie wil rechtzetten, zoals uw naam, e-mailadres, en/of enige andere gegevens, kan u dit makkelijk doen door ons te contacteren (zie hieronder).
  • een verzoek om wissing van uw persoonsgegevens: in overeenstemming met de AVG heeft u het recht op wissing van uw persoonsgegevens die door ons worden verwerkt zoals beschreven in deze privacyverklaring, bijvoorbeeld indien deze niet langer nodig zijn voor de doeleinden voor dewelke de gegevens initieel werden verwerkt, of indien u bezwaar heeft gemaakt tegen een verwerking beschreven in deze privacyverklaring en er geen andere wettige grondslag voor de verwerking aanwezig is.
  • een verzoek om beperking van de verwerking van uw persoonsgegevens: onder bepaalde omstandigheden, zoals beschreven in de AVG, mag u ons vragen om de verwerking van uw persoonsgegevens te beperken. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer u de juistheid van uw persoonsgegevens betwist. In zo’n geval zullen we de verwerking beperken tot we in staat zijn om de juistheid van uw gegevens t
  •  controleren. 
  • een bezwaar tegen de verwerking van uw gegevens: u kan te allen tijde uw recht op bezwaar uitoefenen tegen de verwerking van uw persoonsgegevens in het kader van de voormelde verwerkingen, met vermelding van de redenen die op uw specifieke situatie betrekking hebben. Wij zullen de verwerking van uw persoonsgegevens staken, tenzij wij van oordeel zijn dat er dwingende gerechtvaardigde gronden zijn die zwaarder wegen dan de belangen, rechten en vrijheden die u aanvoert.

Inzake het gebruik van de foto op de advocatenkaart, heeft u uiteraard het recht om zich te verzetten tegen de verwerking van de foto van uw eID. In dat geval zal u wel een alternatieve foto moeten aanleveren, die voldoet aan de technische criteria die daarvoor werden bepaald door de Ordes en die bijgevolg aangeleverd moet worden aan de Stafhouder van de Orde van Advocaten waar u aangesloten bent, of diens aangestelde, voor opname ervan in de elektronische lijst van advocatengegevens, voordat u de aanvraagprocedure voor een advocatenkaart met die alternatieve foto kan vervolledigen.

Wij zullen zo spoedig mogelijk, uiterlijk binnen een maand na ontvangst van uw verzoek, op uw verzoek reageren. Afhankelijk van de complexiteit van uw verzoek, kan deze termijn met twee maanden worden verlengd. In dat geval brengen wij u binnen een maand na ontvangst van uw formulier op de hoogte van deze verlenging. In alle omstandigheden zijn wij verplicht om rekening te houden met de rechten en vrijheden van andere personen.

U kunt uw rechten steeds uitoefenen via de hierboven vermelde contactgegevens.

Voor identificatiedoeleinden, kunnen wij u mogelijks om bijkomende informatie vragen die nodig is om uw identiteit te bewijzen, zoals bijvoorbeeld een kopie van de voorkant van uw identiteitskaart.

Uiteraard heeft u ook het recht om bij ons een klacht in te dienen als u van mening bent dat wij niet in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving inzake gegevensbescherming handelen. U kunt hiervoor altijd contact met ons opnemen door een e-mail te sturen naar dpo@ordevanvlaamsebalies.be of per post naar bovenstaand adres.

Ten slotte kunt u ook beslissen om een klacht in te dienen bij de Belgische Autoriteit voor Gegevensbescherming:

Drukpersstraat 35, 1000 Brussel

Telefoon: +32 (0)2 274 48 00

E-mail: contact@apd-gba.be  

Voor meer informatie over klachten en mogelijke rechtsmiddelen wordt u verzocht de volgende pagina van de Gegevensbeschermingsautoriteit te raadplegen.

TOE­PAS­SE­LIJK RECHT EN UPDATES

Op deze privacyverklaring is het Belgische recht van toepassing. Elk geschil met betrekking tot de interpretatie of uitvoering van deze Privacyverklaring is onderworpen aan het Belgische recht.

Deze privacyverklaring kan van tijd tot tijd worden gewijzigd, binnen de beperkingen van de toepasselijke regelgeving inzake gegevensbescherming. Via de website (www.ordevanvlaamsebalies.be en www.dp-a.be/nl/privacyverklaring ) heeft u steeds toegang tot de meest actuele versie.