Resultaten tevredenheidsonderzoek Vlaamse cliënten geven hun advocaat een onderscheiding
De overgrote meerderheid van de Vlamingen die al een advocaat onder de arm nam, is tevreden over de geleverde dienstverlening. Dat blijkt uit een tevredenheidsonderzoek door iVOX. Advocaten krijgen gemiddeld een score van 7,3 op 10 voor privézaken en 7,6 op 10 voor professionele dossiers – een duidelijke ‘onderscheiding’. Toch zien cliënten nog ruimte voor verbetering, vooral op het vlak van transparantie over kosten en communicatie.
Uit het onderzoek blijkt ook dat 9 op de 10 Vlamingen ooit een advocaat inschakelde voor een privézaak, terwijl 1 op de 5 dat deed voor professionele doeleinden.
Advocaten maken het verschil. Dit onderzoek bevestigt dat cliënten de kwaliteit van juridische dienstverlening waarderen en hun advocaat belonen met een mooie score. Dat vertrouwen is voor ons de drijfveer om nog beter te doen.
9 op 10 Vlamingen hadden privé al een advocaat nodig
9 op de 10 Vlamingen hebben ooit een advocaat geraadpleegd voor een privézaak. Voor de meeste respondenten bleef het gebruik van een advocaat een eenmalige gebeurtenis: twee op drie Vlamingen hadden slechts één keer een advocaat nodig voor een privézaak. Eén op drie raadpleegde een advocaat twee tot vijf keer, en slechts een kleine minderheid deed dat vaker. De leeftijdsgroep van 35 jaar en ouder geeft vaker aan dat ze meerdere keren juridische bijstand hebben ingeschakeld. Hoger opgeleiden geven vaker aan nog geen advocaat nodig te hebben gehad.
Bovendien is de kans groot dat dat niet zo recent was. Heel wat respondenten geven aan dat ze hun zaak (grotendeels) wonnen, of dat er een compromis werd bereikt.
De meest aangeduide reden waarom Vlamingen voor het laatst een advocaat raadpleegden, is een echtscheiding: bijna 1 op 5 respondenten geven dat aan. Wegverkeer wordt door 1 op 7 aangegeven, 1 op 8 selecteerde ‘schadevergoeding’.
Ook voor professionele doeleinden doen Vlamingen beroep op een advocaat
Eén op vijf Vlamingen had al een advocaat nodig voor professionele doeleinden, voornamelijk voor contractuele kwesties (38%) en arbeidsrechtelijke zaken (22%). Een zesde daarvan had die louter nodig om juridisch advies in te winnen.
Mannen (22%) en hoger opgeleiden (28%) raadplegen vaker een advocaat voor professionele redenen dan vrouwen (12%) en lager opgeleiden (16%).
Tevredenheid scoort hoog, maar prijs en communicatie blijven aandachtspunten
Vlamingen geven hun advocaat gemiddeld een 7,3 op 10 voor privézaken, en 57% geeft zelfs een 8 of hoger. Vooral 55-plussers (35%) en lager opgeleiden (33%) geven vaker een score van 9 of 10 dan jongere generaties en hoger opgeleiden. Ook in professionele dossiers is de tevredenheid hoog, met een gemiddelde score van 7,6 op 10.
- Kosten blijven het grootste aandachtspunt. In privézaken vindt 41% dat juridische bijstand goedkoper kon en 34% pleit voor meer transparantie over de kosten. Bij professionele raadplegingen geeft 37% aan dat de prijs een verbeterpunt is.
- 33% had betere communicatie verwacht in privézaken.
- Het derde verbeterpunt is snelheid. 27% vond dat de zaak sneller afgehandeld had mogen worden in privézaken terwijl 32% dat vindt bij professionele zaken.
Een advocaat levert expertise, maar wie kiest voor openheid over kosten en vlotte communicatie, wint dubbel: tevreden cliënten én een sterker imago voor de beroepsgroep.
Grote meerderheid kiest opnieuw voor een advocaat
Ondanks enkele aandachtspunten zou 81% van de cliënten bij een toekomstige juridische kwestie opnieuw een advocaat onder de arm nemen. Eén op drie zou zelfs kiezen voor dezelfde advocaat. Dat wijst op een groot vertrouwen in de advocatuur, maar ook op de noodzaak om de dienstverlening verder af te stemmen op de verwachtingen van cliënten.
Bekijk alle resultaten
Over het onderzoek
Het tevredenheidsonderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van de Orde van Vlaamse Balies. Het onderzoek vond online plaats tussen 25 februari en 9 maart 2025 en bevroeg 1.000 Vlamingen. De steekproef is representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1.000 Vlamingen bedraagt 3,02%.
Ook interessant
Overzicht: acties door magistraten in heel België
Sinds eind april voeren magistraten en parketten in verschillende arrondissementen in België acties. Hier leest u een overzicht zodat u als advocaat uw werk optimaal kan plannen en cliënten correct kan informeren.
Doe mee aan de internationale wedstrijd Prix Mario Stasi 2025
Bent u jonger dan 40 jaar, heeft u minder dan 10 jaar balie-ervaring en beschikt u over een sterke pen én een krachtige stem in het Frans? Dan is de Prix Mario Stasi 2025 misschien iets voor u.